Zelfmanagement stress

Zelfmanagement stressHeeft u last van stressklachten?

Hieronder volgen een aantal Adviezen waarmee u zelf wat aan de klachten kan doen:

  • Na spanning volgt ontspanning.
    • Neem na stressvolle situaties tijd om bij te komen
    • Probeer na het afronden van ook kleine taken telkens een korte natuurlijke rust in te bouwen.
  • Grijp tijdig in bij overbelasting.
    • Neem stressklachten serieus... hoe langer u zichzelf uitput, hoe langer het herstel duurt.
  • Schrijf eens op papier welke punten stress veroorzaken. Wat zijn uw energievreters?
    • Beschrijf daarbij ook wat u zelf kunt veranderen.
  • Maak een planning.
    • Stel daarbij prioriteiten 
    • Denk vooruit naar wat belangrijk is en wat niet
    • Plan ook tijd open voor onverwachte gebeurtenissen
  • Ga na of het realistisch is wat u van uzelf vraagt. Niemand is perfect en niet alles kan tegelijk.
  • Handel kleine zaken zo snel mogelijk af, anders stapelen ze zich op en blijven ze u achtervolgen
  • Doe een ding tegelijk en neem daar de tijd voor. Probeert te onthaasten in activiteiten, want haasten maakt moe.
  • Stel grenzen en zeg 'nee' wanneer u te veel hooi op uw vork heeft.
    • Als je neigt te snel 'ja' te zeggen, spreek met jezelf af eerst af te houden. Later kun je vaak alsnog aan iets meedoen als het past binnen je planning en belangrijk voor je is.
  • Praat met uw omgeving over uw gevoelens van overblasting en zoek samen naar oplossingen.
  • Maak naast werkzaamheden ook bewust tijd voor energiegevende activiteiten.
    • Bewegen (fietsen, wandelen, zwemmen) is een goede uitlaatklep voor stress.
  • Zorg voor ontspaning en rust.
    • Zoek uw eigen manier van ontspannen: muziek luisteren, oefeningen of in de natuur zijn.
  • Een gezonde levenswijze vergroot uw draagkracht.
    • Zorg voor voldoende slaap
    • Besteed aandacht aan gezonde voeding.
    • Gebruik niet teveel alcohol, koffie en rook niet en let op overgebruik van medicatie. Al deze stoffen zijn een stressor voor het lichaam.

Tot slot: Het rare aan de mens is dat in tijde van stress en drukte men meer behoefte heeft aan rust, maar tegelijk neigt hier minder aandacht en tijd voor te nemen, want men is zo druk.

Neem stressklachten serieus.  De klachten gaan meestal niet vanzelf over als de situatie niet veranderd, sterker nog vaak verergeren de klachten alleen maar.

Bovenstaande adviezen vragen tijd, inspanning en oefening. Een bewuste keuze om de situatie te veranderen is nodig. Wel kunt u als u de adviezen toepast goed zelfstandig herstellen.

Op de site 'NuEvenNiet' van Fonds Psychische Gezondheid vind u nog veel meer praktische tips.