Stress & Spanningsklachten

Wat is stress?

Stress is vrij vertaald de hoeveelheid spanning of druk die we ervaren.

Stress gezond of ongezond?

Stress of spanning is gezond, zolang er een overeenstemming is tussen de eisen die aan u worden gesteld of die u aan uzelf stelt en hetgeen u aankunt. Er is dan een evenwicht tussen de draaglast (de belasting) en de draagkracht (de belastbaarheid). U kunt dat zien als een weegschaal die in balans is.

Het is dus niet erg om een keer onder spanning te staan, slecht te slapen, een meningsverschil te hebben of een avondje door te studeren.

Wanneer de balans te lang of te vaak 'uit balans' is of de spanning een te ernstige vorm aanneemt, dan loopt u wel een risico om spanningsklachten te krijgen. Stress kan zich dan vast zetten in je lichaam en je kunt er uiteindelijk zelfs ziek van worden.

Stressklachten: 

1.  Lichamelijke stressreacties:

Spierspanningen - pijnen - hoge bloeddruk - hyperventilatie - vermoeidheid - duizeligheid - maag, darm, buikklachten - zweten.

2.  Emotionele stressreacties

Snel geprikkeld of emotioneel – frustratie – onzekerheid – mat of gedemoraliseerd – angstig – hulpeloosheid.

3.  Denkend functioneren

Vergeetachtig – concentratieproblemen – piekeren – negatief denken – niet helder denken

4.  Gedragsveranderingen

Gestoorde slaap – chaotisch - onrustig – teveel met één ding bezig – gejaagd – vermijden sociale contacten – ziek melden voor werk – gaan roken of drinken – agressief.

Langdurige stress, kan leiden tot overspanning of burnout (overwerkt of opgebrand zijn).

De balans: draagkracht - draaglast:

Wanneer u last heeft van stressklachten dan is het goed te kijken welke kant van de weegschaal bijdraagt tot de 'uit balans' situatie. U kunt dan zelf namelijk invloed uitoefenen op de balans van de weegschaal en zo de ruimte geven om te herstellen.

Kijk eens naar de factoren die draagkracht en draaglast bepalen:

Draagkracht: 

  • Assertiviteit
  • Regelmogelijkheden
  • Timemanagment
  • Omgang met problemen en conflicten
  • Denk gewoonten
  • Sociale steun
  • Gezondheid
  • Lichamelijke conditie.
  • Leefgewoonten
  • Kunnen ontspannen.

Draaglast:

  • Alledaagse stresssituaties
  • Problemen
  • Taakbelasting
  • Belastende werkfactoren
  • Belastende privé-factoren
  • Levensgebeurtenissen
  • Eisen en verplichtingen

Risico op stressklachten: 

Doe de 'stress-0-meter' van Fonds Psychische Gezondheid om meer inzicht te krijgen in de manier waarop u met stressvolle situaties omgaat en het risico dat u loopt op stressklachten. De meter geeft tevens een inschatting van uw draagkracht en uw draaglast.

Stressklachten en psychosomatische fysiotherapie:

Als psychosomatisch fysiotherapeut ben ik erin gespecialiseerd om samen met u de relatie tussen stress en eventuele stressklachten inzichtelijk te maken. Verschillende behandeltechnieken kunnen u helpen de balans weer te herstellen of te verbeteren. Kijk voor specifieke behandelmogelijkheden: 'IN BALANS'