Lichaams bewustwording

Lichaams bewustwordingLichaamsbewustwording is een behandelonderdeel dat gericht is op het bewuster worden van het eigen lichaam:

Bewuster van de signalen die het afgeeft, de uitdrukking die het heeft en hoe dit over komt bij anderen, de draagkracht en het functioneren ervan.

Het hebben van lichaamsbewustwording is belangrijk voor een goede gezondheid. De signalen die het lichaam uitstraalt hebben vaak een nut.

Lichaamsbewustwording en Stressbestendigheid:

Lichaamsbewustwording is een behandelvorm die helpt om het lichaamsbewustzijn te verbeteren. Zo helpt het om bijvoorbeeld signalen van stress of overbelasting die het lichaam afgeeft te herkennen, zodat men op tijd bewust maatregelen kan nemen, in plaats van de signalen maar te negeren. Men kan bijvoorbeeld gaan trainen om spierspanning te herkennen en om een korte rust in te bouwen om weer even te ontspannen, zodat men daarna bijvoorbeeld langer kan doorwerken.

Het gevolg van negeren van lichaamsignalen:

Het negeren van signalen die het lichaam uitstraalt komt veel voor. De signalen worden vaak wegberedeneerd. Men zit dan teveel te werken vanuit het hoofd of de wilskracht. Lichaamssignalen, zoals een opgejaagd gevoel of vermoeidheid wordt bestreden met de gedachte als ‘het valt best mee, morgen is er weer een dag’, ‘het moet toch gebeuren’, ‘zo ben ik nou eenmaal’  enzovoort. Emotionele uitingen worden vaak ingehouden onder de eis dat men stressbestendig moet zijn of omdat men het idee heeft dat men er niets aan kan veranderen.

Het gevolg is vaak dat de signalen onderdrukt worden en daarin vaak een eigen leven gaan leiden. Men verliest de controle erover. Onderdrukte signalen duiken later vaak op in een ander vorm maar dan sterker. Zo kan het lichaam in eens klachten gaan vertonen. Men krijgt nekpijn of peesontstekingen, met wordt overvallen door onverklaarbare vermoeidheid of somberheid, zonder dat men goed snapt hoe dit nou kan. Lichaamsklachten kunnen door dit fenomeen veroorzaakt en/of onderhouden worden. Ook een vertraagd herstel na een duidelijke oorzaak, bijvoorbeeld een ongeluk of blessure, kan hier soms aan toegeschreven worden.

Een goed voorbeeld is het hebben van trek. Als je trek hebt, maar er is geen tijd om te eten, dan kun je het gevoel wegdrukken, vaak verdwijnt het gevoel dan ook. Even later wordt vaak opgemerkt dat je jezelf slap of trillerig voelt en je moeilijk kunt concentreren op je werk. Men snapt niet zo goed hoe dat kan want je zat net zo lekker in je werk. Je lichaam is echter nog sterker op andere manieren aan gaan geven dat het trek heeft. Soms besef je pas als je wat eet en het wegtrekt dat het eigenlijk kwam omdat je trek had. Zo kan het ook gaan met lichaamsklachten.

Het op tijd bewust opmerken van lichaamsignialen geeft je de controle terug om te kiezen hoe hier naar te handelen, zodat het werken zo min mogelijk door klachten wordt verstoord.  

Onderdelen van de behandeling lichaamsbewustwording:

  • Persoonsgerichte informatie over de eigen balans tussen belasting en belastbaarheid.
  • Het leren voelen van spanningen en de moeilijkheden en mogelijkheden om dit los te laten. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het geven van een massage.
  • Het samen zoeken naar te geven woorden aan wat iemand voelt in het lichaam, zonder de signalen te hoeven interpreteren.
  • Het spiegelen van de houding en het werken met het veranderen van houdingen en de effecten op iemand zelf en de omgeving.
  • Het bewust maken van een grondcontact, de eigen ruimte die men inneemt, de intimiteitzone en de eigen grenzen en de invloed die men zelf op deze aspecten kan uitoefenen.
  • Het bewust maken van hoe iemand beweegt in de ruimte

Hulpmiddelen bij lichaamsbewustwording:

Praktische hulpmiddelen die kunnen helpen bij het verbeteren van lichaamsbewustwording zijn:

  • Samen kun je meer opmerken dan alleen. Als therapeut kijk en voel ik mee en kan ik je terug geven wat mij opvalt. Ook werk ik wel met een spiegel zodat je naast mijn feedback ook zelf kunt zien wat er gebeurd.
  • Myofeedback: Een apparaatje dat de mate van spierspanning in cijfers, met geluid of in kleuren zichbaar maakt.
  • Hartcoherentie meting: Een meetinstrument dat het rust-actie ritme van het hart zichbaar maakt.
  • Mindfullness of aandachtstraining is een specifieke behandeling die veel werkt met lichaamsbewustwording.
  • Massage: tijdens een massage kan gemakkelijk voelbaar gemaakt worden waar spierspanning zich bevind.
  • Lichte tegendruk bij spier verkortende en verlengende bewegingen, ofwel pendiculaties van Mobilizing Awareness kunnen je bewust maken in welke gebieden een verminderd voelend en aansturend vermogen hebben. Eenmaal dat bewust, kun je vervolgens gaan oefenen om de spiercontrole in die gebieden terug te vinden.

Bewustzijn ontwikkelen:

Ontwikkeling in mijn eigen zelf- en lijfbewustzijn is een persoonlijke interesse, zeg maar hobby van me. Ik heb mij als therapeut dan ook met plezier ontwikkeld door onder andere cursussen mindfullness, Body Awareness Therapie en Mobilizing Awareness te volgen. Graag geef ik de opgedane inzichten door, omdat ik geloof dat bewustzijn een belangrijke stap is naar ontwikkeling naar een gezondere status.

Want bewustwording kan helpen om lichaamssignialen op te merken, te interpreteren en er in het belang van je eigen gezondheid naar te handelen. Het helpt om grenzen op te merken en inzicht te krijgen in de wijsheid die het lijf voor jou in zich draagt.