Graded activity en Tijdscontigent trainen

Graded activity en Tijdscontigent trainenDeze behandeling is vooral geschikt bij chronische pijnklachten en vermoeidheid die samengaat met veel beperkingen. De behandeling kan u helpen om meer, langer en beter te functioneren.

Chronische klachten:

Chronische klachten kunnen vaak sterk het dagelijks leven gaan bepalen. De pijn of vermoeidheid maakt dat veel activiteiten geminderd of gestopt worden. Al kan rust op zich goed zijn, steeds minder gaan doen maakt dat de lichamelijke conditie ook minder wordt, waardoor nog sneller pijn en vermoeidheid ontstaat. Langszaam aan kan de pijn en de vermoeidheid zorgen voor een steeds grotere onmogelijkheden om dingen te doen. De frustratie hieromheen geeft weer meer vermoeidheid en pijn. Na verloop van tijd is er bij lichte activiteit al pijn, zonder dat er schade aan het lichaam is. In deze negatieve spiraal wordt de chronische klacht steeds meer de baas over uw leven.

Een meer gezondheidsbevorderende omgang met chronische klachten is erop gericht dat u de baas bent over de klachten.

Graded activity:

Bij graded activity wordt een activiteit of sport vanaf een verantwoord basis startniveau, stap voor stap (gradueel) opgebouwd. Deze opbouw vind geleidelijk plaats, zodat het lichaam er aan kan wennen. Men hoeft daardoor niet bang te zijn voor beschadiging van het lichaam. De opbouw wordt toegepast op basis van de tijd, bijvoorbeeld elke week 1 minuut meer. Vandaar dat het ookwel tijdscontigente training genoemd wordt. Er wordt hierbij zo min mogelijk aandacht gegeven aan de pijn of vermoeidheid, aangezien deze door de lange duur van de klachten niet meer in verband staat met schade of overbelasting.

Als activiteit kunnen verschillende sportvormen gekozen worden, zoals fitness, wandelen, hardlopen of fietsen. Om te zorgen dat de training de gezondheid verbeterd is er veel aandacht voor:

  • Een goede uitvoering
  • Rust tussen de training door
  • Ontspanning en plezier in bewegen.
  • Het zoeken naar een beweegactiviteit die aansluit bij wat voor u belangrijk is weer te kunnen.

Psychosomatische fysiotherapie:

Deze trainingsvorm is zeer toepasselijk bij psychosomatische fysiotherapie, aangezien het een aantal psychologische en gedragsmatige principes intergreerd in een praktische training.

Bij de training gaat u naar verloop van tijd merken dat uw conditie beter wordt en dat u gemakkelijker weer activiteiten uit kunt voeren. U wordt zo zelf weer de pijn de baas.