Adem- en Ontspanning methode Dixhoorn

Training Adem en Ontspanning

Gespannen of een bedrukte ademhaling?
Is het erg druk in uw hoofd?

Bent u op zoek naar rust, herstel of een vrije ademhaling?

Een verbeterde ontspanning kan helpen om taken efficiënter uit te voeren of om klachten te verminderen.

Er zijn echter wel duizenden ontspanningsinstructies, waarvan er niet één is die voor iedereen werkt. Daarnaast geeft éénzelfde methode ook nog eens verschillende sensaties bij verschillende mensen.

Het is dus de kunst te ontdekken welke oefening voor u bruikbaar is om meer ontspanning te krijgen.

Kenmerken methode van Dixhoorn:

Dhr J. van Dixhoorn heeft vele adem- en ontspanningsmethodes bestudeerd. Hij heeft deze geordend naar de verschillende veranderingen die plaats vinden bij ontspanning en de verschillende aangrijpingspunten waarmee meer ontspanning te bereiken is.

Vanuit deze analyse heeft hij zo'n 60 verschillende adem- en ontspanningsoefeningen samengesteld. In de oefeningen zitten vaak meerdere aangrijpingspunten voor ontspanning verwerkt. De grootste groep is voor bijna iedereen makkelijk uitvoerbaar. Ook zijn er oefeningen voor meer gevorderden.

Bij deze methode worden telkens een aantal verschillende ontspanningsinstructies voorgesteld en uitgevoerd. De instructies worden vervolgens kort geëvalueerd op drie belangrijke elementen: Lukt het? Geeft het een merkbare verandering? Is het effect aangenaam?

Door verschillende soorten instructies uit te proberen en tijd te nemen om de uitwerking bewust te voelen, kunt u ontdekken welke ontspanningsoefeningen of elementen bij u een aangename ontspanning geven.

Zie voor meer informatie: Methode van Dixhoorn

Verschillende veranderingen bij ontspanning:  

Bij ontspanning veranderd er meer dan alleen minder spierspanning. Veranderingen die plaats vinden bij ontspanning zijn:

  • Aanpassing van de lichaamsspanning (is bijvoorbeeld spierspanning, hartslag, bloeddruk, ademfrequentie).
  • Het herstellen van de balans tussen actie- of ruststatus van het lichaam.
  • Een verplaatsing van de aandacht. (van actief naar passief of van binnen (jezelf) naar buiten (de omgeving).
  • Een verbeterde lichaamsbewustwording.
  • Functioneler ademen (efficiënter ademen naar hoeveel je lichaam nodig heeft, niet teveel of te weinig)
  • Functioneler bewegen (efficiënter bewegen: vloeiender met een aangepast inspanning naar de activiteit die nodig is)
  • Veranderingen in het denken.

Naast deze kadering zijn door dhr. J. van Dixhoorn nog vele verschillende voelbare sensaties beschreven die kunnen optreden bij ontspanning.

Voor wie?

Deze methode is geschikt voor mensen die:

  • Last hebben van spanningsklachten.
  • Een verhoogde lichaamsspanning hebben.
  • Uit balans zijn in hun rust en actie (bijvoorbeeld te actief voelen om te slapen of te rusten)
  • Moeite hebben met concentratie of een verminderde aandacht hebben voor zichzelf of de omgeving
  • Teveel of te weinig lichaamsbewustwording hebben.
  • Een verstoorde ademhaling hebben (zoals hyperventilatie)
  • Moeite hebben een ontspannen lig, zit of standhouding te vinden.
  • Gespannen, onrustig of schokkerig bewegen.

Psychosomatische fysiotherapie:

Ik heb mij gespecialiseerd in deze ontspanningsmethode. Deze is zeer geschikt binnen de psychosomatische fysiotherapie, omdat het aangrijpt op de houding, het bewegen, het ademen, spierspanning enzovoort. Allemaal aspecten die nodig zijn om goed en efficiënt te kunnen bewegen bij de dagelijkse dingen die je doet. Het past goed binnen de reguliere gezondheidszorg en is nuttig bij verschillende spanningsklachten.

Van diverse oefeningen heb ik ook een MP3 geluidsopnames, zodat u als u wenst de volledige oefenintructie thuis nog eens kunt herhalen.

Kijk ook eens bij clientervaring