Adem en Ontspanning

Training Adem en Ontspanning

Gespannen of een bedrukte ademhaling?
Is het erg druk in je hoofd?

Bent u op zoek naar rust, herstel of een vrije ademhaling?

Een verbeterde ontspanning kan helpen om taken efficiënter uit te voeren of om klachten te verminderen.

Er zijn echter wel duizenden ontspanningsinstructies, waarvan er niet één is die voor iedereen werkt. Daarnaast geeft éénzelfde methode ook nog eens verschillende sensaties bij verschillende mensen.

Het is dus de kunst te ontdekken welke oefening voor u bruikbaar is om meer ontspanning te krijgen.

Om hier een weg in te vinden kies ik er soms voor om eerst te oriënteren op wat je al weet dat bij jou werkt en dit verder uit te werken. Een andere keuze is om verschillende ontspanningsoefeningen door te nemen en de tijd te nemen om de uitwerking bewust te voelen. Zo kun je ontdekken welke ontspanningsoefeningen of elementen bij jou een aangename ontspanning geven.

Van diverse oefeningen heb ik ook een geluidsopnames, zodat je ze thuis nog eens kunt herhalen.

Verschillende veranderingen bij ontspanning:

Bij ontspanning veranderd er meer dan alleen minder spierspanning. Veranderingen die plaats vinden bij ontspanning zijn:

  • Aanpassing van de lichaamsspanning (is bijvoorbeeld spierspanning, hartslag, bloeddruk, ademfrequentie).
  • Het herstellen van de balans tussen actie- of ruststatus van het lichaam.
  • Een verplaatsing van de aandacht. (van actief naar passief of van binnen (jezelf) naar buiten (de omgeving).
  • Een verbeterde lichaamsbewustwording.
  • Functioneler ademen (efficiënter ademen naar hoeveel je lichaam nodig heeft, niet teveel of te weinig)
  • Functioneler bewegen (efficiënter bewegen: vloeiender met een aangepast inspanning naar de activiteit die nodig is)
  • Veranderingen in het denken.

Voor wie?

Ademhaling en ontspanningstraining kan nuttig zijn voor mensen die:

  • Last hebben van spanningsklachten.
  • Een verhoogde lichaamsspanning hebben.
  • Uit balans zijn in hun rust en actie (bijvoorbeeld te actief voelen om te slapen of te rusten)
  • Moeite hebben met concentratie of een verminderde aandacht hebben voor zichzelf of de omgeving
  • Teveel of te weinig lichaamsbewustwording hebben.
  • Een verstoorde ademhaling hebben (zoals hyperventilatie)
  • Moeite hebben een ontspannen lig, zit of standhouding te vinden.
  • Gespannen, onrustig of schokkerig bewegen.

Kijk ook eens bij clientervaring